Kuna Keila elanikuna näen viimaste päevade Facebooki postituste põhjal, et koolikiusamine vaatab mulle peaaegu et koduaknast sisse, tunnen vajadust lisada oma panus kõigi maailmas kirjutatud koolikiusamise artiklite kõrvale.
Ma ei hakka rääkima sellest, mida tunneb kiusatu sel hetkel, kui teda kiusatakse. See on niigi kõigile arusaadav, et tema tunne on kohutav. Pigem tahan rääkida sellest, mis juhtub kiusatuga mõnikümmend aastat hiljem, kui me ei reageeri. Et minu jutt ei tunduks lihtsalt ühe arvamusena, toetun konkreetsetele teadusuuringutele.
***
Uuringu tulemustena selgus, et kiusamisega kokku puutunud isikutel oli:
Teiste varajaste riskide all peeti uuringus silmas näiteks kasvuperekonna vaesust, töötust, puudulikke elamistingimusi, vanemate vaimseid probleeme ja sõltuvusi, vägivalda ja väärkohtlemist, kroonilisi haigusi jms.
Kurb tõsiasi on see, et isegi pärast kõigi muude statistiliste riskitegurite mõju eemaldamist jäi koolikiusamise pikaajaline negatiivne mõju alles – isegi 50 aastat hiljem.
***
Huvitav fakt on, et kiusatud olid 25-aastaselt 35% suurema tõenäosusega tööta ning nende sissetulek oli keskmiselt umbes 2% madalam kui teistel.
Uuringu järeldustes rõhutati, et aju muutused võivad selgitada, kuidas lapsepõlve kiusamine viib täiskasvanueas psühholoogiliste raskusteni. Samuti kinnitati, et varajane sekkumine on ülioluline kõigi nende riskide vähendamiseks.
***
Tulemuste kohaselt ilmnevad täiskasvanueas kiusamise ohvritel sageli järgmised probleemid:
Dr deLara nimetas seda nähtust Adult Post-Bullying Syndrome’iks (APBS ehk Kiusamisjärgne sündroom täiskasvanutel). See ei ole ametlik meditsiiniline diagnoos, vaid termin, millega ta kirjeldas täiskasvanueas ilmnevaid vaimse ja psühholoogilise tervise probleeme, mille juured on lapsepõlve kiusamises.
See sündroom sarnaneb teatud määral posttraumaatilisele stressihäirele (PTSD), kuid erineb selle poolest, et APBS ei avaldu äkiliste ja tugevatena reaktsioonidena (nt paanikahood, hirmu- või vihapursked kohe pärast vallandavat sündmust).
APBS-i puhul on reaktsioon pigem vaikne ja pikaajaline sisemine protsess. Inimene võib aastaid hiljemgi:
See ei ole kiire ja väliselt nähtav reaktsioon, vaid aeglane, pidev sisemine rabelemine, mis võib mõjutada enesehinnangut, otsustusjulgust, usaldusvõimet ja suhteid kogu täiskasvanuelu jooksul.
Me ei saa muuta minevikku, kuid saame peatada minevikus tekkinud armide süvenemise.
Kui sa näed, et kedagi kiusatakse – ära jää kõrvaltvaatajaks. Astu vahele. Räägi lapse, õpetaja või lapsevanemaga. Otsi abi ja paku tuge.
Iga kiusamisjuhtum, millele reageerime täna, võib päästa kellegi elu ja tuleviku.
Ärme lase oma linnas, oma koolis, oma kogukonnas ühelgi lapsel kasvada vaikuses ja kannatustes, mis murravad ta alles aastakümnete pärast.
Kui oled ise kunagi kogenud koolikiusamist ja tunned, et selle varjud saadavad sind siiani, kirjuta mulle. Kuulan sind ja otsime koos viise, kuidas neid tundeid ja sümptomeid leevendada. Sa ei pea sellega üksi jääma!
Artiklis on lisaks emotoloogiale juttu sellestki, kuidas õigesti inimest lohutada (nii täiskasvanuid kui ka lapsi) ning sellest, mis on aleksitüümia. Viimasest Eestis suurt ei teata ja ehk avab see teadmine nii mõnegi silmad, miks tema elu on hall ja nüri.
Emotoloog ei alahinda kunagi seda, mida klient ütleb. Isegi kui olukorrad ja kliendi jutustused tunduvad emotoloogile isiklikult ebaolulised, austab ja aktsepteerib ta kliendi emotsioone ja reaktsioone.
Emotoloog ei varja kliendi eest teavet, välja arvatud 7. punktis toodud olukordades. Oluline on ausalt teatada, milliseid meetodeid emotoloog klientidega töötades kasutab ja millistes küsimustes ta on pädev.